ساخت اسکلت فلزی سازه در کارخانه، حمل‌ونقل، نصـب اسکلت سازه

ساخت اسکلت فلزی سازه در کارخانه، حمل‌ونقل، نصـب اسکلت سازه

● در این مرحله ساخت اسکلت سوله اعم از جوشی و یا پیچ و مهره‌ای بر اساس نقشه تائید شده با ورق و آهن‌آلات مرغوب و معین‌شده توسط مهندس محاسب در سالن سرپوشیده کارخانه شروع می‌شود. در ساخـت اسکلت سوله متریال و دستگاه‌های جوشـکاری (دستگاه جوش الکترود، دستگاه جوش تو پودری، دستگاه جوش زیر پودری، دستگاه جوش اتوماتیک دروازه‌ای) و برشکاری (دستگاه هوابرش، قیچی و گیوتین، دریل، فرز، ...) از موارد مهمی در تعیین کیفیت و طول عمر سوله می‌باشد. هرچه دستگاه‌های جوشکاری پیشرفته‌تر و یا ترجیحاً اتوماتیک بوده و الکترود و سیم جوش‌ها از برندهای معتبر و استاندارد باشد کیفیت اتصالات مقاطع بالاتر بوده و درنتیجه سازه دارای استحکام بیشتری می‌باشد. استفاده از تست‌های غیر مخرب مانند RT و بازرسی‌های جوش تائیدی قابل‌قبول بر کیفیت جوشکاری مقاطع می‌باشد. پس از مرحله فوق اسکلت سوله برای سند بلاست و رنگ‌کاری به سالن رنگ منتقل می‌شود تا با استفاده از رنگ مرغوب و استاندارد و دستگاه‌های رنگ‌کاری اتوماتیک، تمامی سطوح اسکلت با دقت بالا و ضخامت رنگ استاندارد (میزان میکرون مورد تائید قسمت QC کنترل کیفیت) رنگ‌کاری گردد و پس از خشک شدن رنگ، اسکلت آماده بارگیری و حمل به محل احداث و نصب سوله شود.

 

●آماده‌سازی، خاک‌برداری، فونداسیون و پی‌ریزی سوله: هم‌زمان با ساخت اسکلت در کارخانه مراحل آماده‌سازی زمین، خاک‌برداری، فونداسیون و پی‌ریزی در محل پروژه صورت می‌پذیرد تا آماده نصب اسکلت شود. در این مرحله بتن‌ریزی و فونداسیون اختصاصی در صورت نصب ماشین‌آلات در سوله با توجه به کاربری سوله نیز انجام می‌پذیرد. همچنین در صورت نیاز به تردد متوالی هرگونه ماشین‌آلات حمل‌ونقل مانند لیفتراک و تریلر، کف سازی اولیه و زیرین سوله باید متناسب با وزن این ماشین‌آلات تقویت و انجام شود.

●نصـب اسکلت سوله: پس از انتقال اجزا اسکلت به محل احداث پروژه، مرحله نصب اسکلت توسط تکنسین‌های مربوطه شروع می‌شود. مرحله نصب اسکلت سوله که ممکن است جوشی یا پیچ و مهره‌ای باشد باید با دقت تمام و رعایت جزییات و مقادیر دقیق نقشه صورت پذیرد تا به‌اصطلاح اسکلت سوله گونیا شود، یعنی اجزا سوله متقارن و زوایای اجزا متناسب باشد. اگر نصب اسکلت سوله توسط متخصصین کار انجام نشود، مشاهده‌شده است که اندازه اسکلت سوله در ابتدا و انتها و یا سقف و کف دارای تفاوت مقدار می‌گردد و یا زوایا و گوشه‌های سازه دارای اختلاف درجه می‌گردد که در صورت ادامه مرحله نصب به همین منوال باعث تحمیل فشار مازاد به مقاطع اتصال و بروز خطرات تخریبی پس زمان کوتاهی می‌گردد.